menu:

‘Schaduwkant’

De cultuur, de landschappen en de verhalen van de mensen die ik ontmoette in Spanje en in de Sahara waren een inspiratiebron voor de installatie ‘Schaduwkant’, waarin bergachtige vormen een relatie aangaan met de menselijke gestalte.

In Algerije, Mauritanië, Marokko hoorde ik vele verhalen van de mensen die daar leven. Ik werd deelgenoot van hun mystieke belevingen, van de angsten voor het onbekende van de donkere delen van bergen en woestijnen tijdens mijn lange tochten door de onherbergzame gebieden.

In Zuid Marokko ontdekte ik grote geweven doeken waarin de puntige schaduwvormen van de bergflanken waren verwerkt. Deze doeken werden door de nomaden boven de ingang van hun tenten gehangen om hun angsten voor de donkere verborgen gebieden in de bergen te bezweren. Ik zag de wijde rokken van zwart kant die de berbervrouwen onder hun grote omslagdoeken droegen. De grote wijde gewaden van met indigo geverfd katoen van de Touaregs in Algerije. De lange mantillas van zwart kant die de vrouwen in Spanje tijdens de processies van de Semana Santa over hun hoge haarkammen drapeerden.
Al dat textiel is beladen met vele emoties, betekenissen en tradities.

Er worden menselijke eigenschappen en kenmerken als trots, rouw, mysterie, verleiding, religie, mee uitgedrukt.
De installatie ‘Schaduwkant’ ontstond door mijn ervaringen, herinneringen, fascinaties van een andere cultuur en van een ongerepte natuur.
Ik bracht tegenstellingen in beeld van verleidelijk, fel zonlicht dat over de toppen en flanken van de bergen strijkt en donkere mysterieuze gelaagde schaduwpartijen en ondoordringbare dieptes, die het geheel weerspiegelen.


 

Schaduwkant’ (Shady Side)

The culture, the landscapes and the stories of the people I met in Spain and the Sahara, were a source of inspiration for the installation ‘Schaduwkant’ (Shady side), in which mountainous shapes correspond with human shapes.
In the Sahara in North Algeria, Mauritania, Morocco, I heard a lot of stories from the people who live there. I shared in their fear of the unknown of the dark parts of mountains and deserts during my long journeys through barren areas.
I often buy traditional textiles from the regions I travel through. In South Morocco, I discovered large woven cloths with shadow shapes of mountain sides incorporated in them. The nomads used to hang these cloths over the entrance of their tents to allay their fears of the dark unknown areas in the mountains. I also noticed that the Berber women living there, wore wide, black lace skirts under their large wraps. In Algeria, I saw how the Tuaregs dressed in elaborate robes made from painted indigo cotton and in Spain, I saw how the women draped their long, black lace mantillas over their big hair combs during the Semana Santa processions. In Valencia, I admired the traditional costumes made of exquisite, silk, Gobelin fabrics.
All these different kinds of textiles are charged with many emotions, meanings and traditions. Next to having a practical use, they express human attributes and characteristics like pride, mourning, mystery, seduction, religion. I mixed all those meanings and expressions together with my experiences with unspoilt nature in the installation ‘Schaduwkant’. I depict the opposites of seductive, bright sunlight brushing over the tops and sides of the mountains and the dark mysterious shadows. The smooth, glassy puddle of black epoxy reflects the whole as a symbol of vanity

back